Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Bases

Bases reguladores del projecte de pressupostos participatius de 2021

1. Preàmbul

Amb l’objectiu de seguir construint ciutadania i crear les condicions i les eines per tal de fomentar i consolidar la seva participació ciutadana en els afers públics, l'Ajuntament de la Llagosta proposa la realització de la segona edició dels Pressupostos Participatius per a aquest 2021.

Valorem molt positivament el projecte de l’any passat, tant en la resposta ciutadana com en la singularitat i qualitat de les propostes rebudes. És per això que, més enllà de consolidar el projecte i la seva estructura i fases d'execució, volem atorgar-li més incidència i dimensió tant des d’un punt de vista conceptual com pressupostari.

Enguany, el projecte segueix treballant les propostes a la partida d’inversions, però també incorpora la possibilitat de proposar projectes no lligats a inversions, sinó a programacions i/o activitats. Sempre amb l’ànim de fer créixer el projecte fomentant noves vies i canals que generin una ciutat més participativa i innovadora.

2. Quantitat econòmica

Es destinen un total de 40.000 euros del Pressupost General.

3. Calendari

Les fases del projecte de Pressupostos Participatius 2021, així com el calendari previst, són les següents:

  • Presentació pública del Projecte....... dimarts 16 febrer

  • Presentació Propostes......del 17 de febrer al 18 de març

  • Valoració de les propostes.......del 22 de març al 14 maig

  • Acte presentació propostes finalistes......dimarts 1 de juny

  • Votacions........del 4 de juny al 22 de juny

  • Presentació pública de resultats....... 28 de juny

  • Execució propostes guanyadores...... 29 juny al 31 desembre

Han de ser executades, sempre que sigui viable, durant l’any 2021.

Les dates previstes de cada fase es poden veure alterades en funció de l’evolució de la crisi sanitària de la Covid-19 i altres circumstàncies. En aquest cas, qualsevol afectació al calendari previst a les bases ha de ser comunicada a tota la ciutadania de manera àgil i entenedora.

4. Presentació pública del projecte

La presentació pública del projecte de pressupostos participatius 2021, es preveu realitzar-la el 16 de febrer de 2021.

Prèviament s’ha de posar en marxa la campanya informativa per difondre els seus objectius i els canals de participació.

5. Presentació de propostes

5.1 Qui pot participar?

Pot presentar propostes qualsevol persona, entitat o grup de persones (família, classe d’una escola, etc...), empadronats o implantats al municipi.

 5.2 Com participar?

Les propostes es poden presentar:

a) Telemàticament: omplint el formulari electrònic al web municipal.

b) Presencialment: presentant el formulari en paper a l’OAC.

El model de formulari ha d’incloure els apartats següents:

  • Identificació de la persona, entitat o grup de persones que presenta la proposta. (En els casos en els quals la persona o els membres del grup siguin menors de 16 anys, cal assignar a una persona major d’edat que els representi)

  • Dades de la proposta:

  1. Títol (breu i explicatiu de la proposta)

  2. Descripció de la proposta (explicar amb el màxim de detall possible en què consisteix).

  3. Pressupost previst.

  4. Ubicació (opcional).


De forma opcional, es pot incorporar una imatge o la informació addicional que es consideri oportuna.

Les persones que vulguin participar-hi i tinguin qualsevol dubte sobre l’elaboració i presentació de la proposta poden demanar assessorament o dirigir les consultes per mitjà del correu electrònic de l’Oficina d’Atenció Ciutadana: oac@llagosta.cat

Les consultes seran derivades, en funció de la seva temàtica, al departament municipal que correspongui, que ha de donar resposta a la persona interessada o concertar una reunió si es considera oportú.

5.3 Quan?

El període per presentar propostes és del 17 de febrer al 18 de març de 2021.

6. Requisits de les propostes 

Les propostes d’inversions i projectes d’activitat o programació poden adreçar-se a tots els àmbits de competència municipal, com per exemple urbanisme, salut, joventut, cultura, esports, entre d’altres. Resten exclosos aquells àmbits en els quals l’Ajuntament no tingui competència i, per tant, no pugui executar inversions ni projectes.

 Les propostes que es presentin han de complir els següents criteris generals i de viabilitat:

Criteris generals:

1.   Criteri de formalitat:

a)   Es presenta en els terminis i d’acord amb la forma establerta en aquest document.

b)   S’identifica la persona, persones, grup o entitat que les realitza i s’ha donat un correu electrònic de contacte.

c)   És una proposta d’inversió o projecte.

2.   Criteri de legalitat:

a)   S’adequa a les lleis i a les normes vigents d’aplicació en el municipi.

b)   No contradiu els plans aprovats.

 3.   Criteri de competències municipals:

a)   Fa referència a una competència municipal i afecta a aquest i no a municipis veïns.

b)   No requereix la intervenció d’altres administracions, institucions o empreses vinculades al sector públic.

4.   Criteri econòmic:

a)   És concreta i valorable econòmicament.

b)   No supera en cap cas el límit pressupostari establert a les presents bases i a la convocatòria corresponent.

c)   No compromet exercicis pressupostaris futurs.

d)   Afecta exclusivament a la partida de pressupostos participatius.

 5.   Criteri d’inclusió, obertura i sostenibilitat social i ambiental:

a)   No provoca exclusió social, és equitativa des d’un punt de vista de gènere, inclusiva, oberta i dirigida al conjunt de la població, amb visió de ciutat i sostenible amb el medi ambient.

b)   Tot i no anar dirigida  al conjunt de la població, afavoreix col·lectius poc visibles.

6.   Criteri de concreció i sostenibilitat financera:

a)   Dona resposta a una necessitat determinada, amb un principi i un final, no cíclica o permanent.

b)   No és una actuació de manteniment que ja s’estigui duent a terme.

c)   No és una despesa obligatòria per part de l’Ajuntament.

d)   No fa referència a plans d’ajuts ja existents ni a subvencions que ja s’atorguen o inversions que ja estiguin previstes.


Criteris de viabilitat:

1.   Tècnica.

2.   Econòmica.

3.   De gestió.

           

7. Metodologia de seguiment

Es preveu la creació de quatre grups de treball que vetllin pel bon funcionament de tot el procés participatiu i que acompanyin als proposants durant totes les fases del projecte.

7.1. Grup Motor:

Composició:

La composició del grup comparteix el caràcter transversal del projecte. És per això que el grup inclou, tant a nivell polític com tècnic, les següents àrees:

  • Participació Ciutadana.

  • Hisenda.

  • Comunicació.


El grup motor també compta amb l'acompanyament tècnic de les àrees següents:

  • Serveis Tècnics

  • Igualtat.

  • Serveis Socials.

  • Educació.

 

Funcions:

  • Dissenyar i definir el procés participatiu.

  • Elaborar el reglament de funcionament.

  • Establir el calendari d’actuacions.

  • Elaborar els materials de difusió.

  • Coordinar les reunions, la difusió i comunicació del projecte.

  • Establir i controlar els canals de participació.

  • Realitzar la fase 1 de la valoració de les propostes: Comprovació dels requisits generals.

  • Derivar a la Comissió tècnica les propostes que superen la fase 1 de la valoració (reuneixen tots els requisits generals).

  • Determinar l’ordre de les propostes finalistes en cas d’empat de vots entre diferents propostes.

  • Decidir, si s’escau, el destí final del sobrant del pressupost total.

  • Comunicar i argumentar als interessats el motiu d’exclusió de les propostes que no superen la fase 1 de valoració.


7.2. Comissions tècniques:

Composició:

Cada comissió ha d’estar formada pels responsables polítics i tècnics dels àmbits d’actuació principals de les propostes que passin a la fase 2 de valoració, amb el suport constant de la Regidoria de Participació Ciutadana i, si s’escau, de les àrees que es considerin avinents.

Funcions:

  • Realitzar la fase 2 de la valoració de les propostes: Valorar la viabilitat econòmica, tècnica i de gestió.

  • Comunicar als interessats, de manera motivada, els motius d’exclusió de les propostes que no superen la fase 2 de valoració.


7.3. Comissió de seguiment:

Composició:

  • Un o més membres del grup motor.

  • Un o més membres de la Comissió tècnica.

  • Les persones que hagin formulat la proposta o propostes guanyadores.


Funcions:

Implementar i executar les propostes guanyadores.

7.4. Taula política

Composició:

  • Alcalde

  • Regidor de Participació Ciutadana.

  • Regidora d’Economia i Hisenda.

  • Portaveus de tots els grups del plenari municipal. 


Funcions:

Informar i donar compte de tota l’evolució del procés participatiu i dels seus resultats.


8. Valoració de les propostes

La valoració de les propostes presentades es realitza en dues fases:

Fase 1.- Comprovació de criteris generals.

  • Comprovació per part del grup motor de les propostes presentades als efectes d’excloure les que no reuneixen els criteris generals recollits a l’apartat 6 d’aquestes bases (requisits de les propostes).

  • Comunicació i argumentació als interessats dels motius d’exclusió de les propostes.


Fase 2.- Valoració de viabilitat.

Valoració de la viabilitat tècnica, econòmica i de gestió, per part de la Comissió Tècnica, de les propostes que superin la fase 1 de valoració.

Cal comprovar, entre d’altres, l’acompliment dels següents termes:

  • L’Ajuntament disposa, si s’escau, dels terrenys necessaris per a l’execució de la proposta.

  • El cost d’execució de la proposta, a criteri de la Comissió tècnica, s’ajusta als llindars econòmics fixats en aquestes bases.

  • La proposta és viable tècnicament i no es presenta cap impediment per tal que se’n pugui iniciar l’execució durant l’any 2021.

  • Comunicació i argumentació als interessats dels motius d’exclusió de les propostes.

 

En aquesta fase, la Comissió Tècnica, sota coneixement i acceptació del proposant, pot proposar modificacions, sempre que no desvirtuïn o alterin de manera substancial el contingut o sentit de la proposta original, o unificar propostes. En aquests supòsits cal revisar o informar tècnicament de nou sobre la proposta a la persona o entitat impulsores abans de ser aprovada definitivament.


9. Votació de les propostes per part de la ciutadania

L’acte públic de presentació de propostes finalistes està previst per al dia 1 de juny de 2021. Per a aquest acte, si es considera oportú, en funció del nombre, la diversitat i interès de les propostes finalistes, es pot convocar a les persones participants per tal que puguin exposar el seu projecte.

El termini per votar les propostes és del 4 de juny al 22 de juny de 2021.

Poden votar totes les persones majors de 16 anys empadronades al municipi de la Llagosta. Les votacions s’han de realitzar preferentment de forma telemàtica a través de la pàgina web de procés participatiu.

No obstant, per facilitar al màxim la participació, les persones que no tinguin accés a Internet poden votar a l’OAC amb l’assessorament de personal de l’Ajuntament.

Així mateix, es preveu organitzar una jornada de votació presencial a peu de carrer el dissabte 12 de juny de 10 h a 12 h i de 17 h a 20 h a la plaça d’Antoni Baqué prèvia publicitat d’aquesta, sempre que l’evolució de la Covid-19 no ho desaconselli.

Les dades que cal aportar per poder votar són les següents:

 Votacions telemàtiques:

  • DNI.

  • Adreça de correu electrònic / telèfon mòbil.


 Votacions presencials:

  • DNI.

 Cada persona pot votar un màxim de tres propostes.


10. Presentació de les propostes guanyadores

Una vegada finalitzat el termini de votacions, s'ha d’elaborar una llista amb totes les propostes finalistes i les votacions obtingudes, ordenades de major a menor nombre de vots.

En aquest llistat, s’ha de fer constar el cost econòmic de les propostes.

Les propostes guanyadores són escollides per ordre de votació fins a esgotar la quantitat de 40.000 euros.

Les propostes guanyadores es presentaran en un acte públic i es publicaran als mitjans de comunicació local.

En el supòsit d’empat en el nombre de vots de diferents propostes i en el cas de superar el pressupost econòmic, el grup motor ha de decidir el guanyador en base a criteris d’impacte social, econòmic i ambiental.

Si el cost de les propostes escollides no arriba a 40.000 euros, però el sobrant no és suficient per assumir la proposta immediatament següent, aquest s’ha de destinar a qualsevol altra actuació de les propostes finalistes, seguint l’ordre de puntuació obtinguda i sempre que tinguin, almenys, un 5% dels vots. Si així i tot no és possible destinar el sobrant a les altres propostes (perquè són d’import superior al sobrant), el grup motor ha de decidir el seu destí atenent els criteris que han servit per a la valoració i puntuació de les propostes presentades.


11. Execució de les propostes guanyadores

Un cop es defineixin les propostes guanyadores, el personal de l’Ajuntament, juntament amb els proposants, ha de fer l’estudi i la planificació tècnica d’aquestes i tramitar, si fos necessari, les licitacions oportunes per tal de poder executar-les.

Durant l’execució de les propostes, la Comissió de seguiment ha de controlar la implementació.

L’Ajuntament ha de fer difusió, als mitjans de comunicació local, de l’estat d’execució de les diferents propostes.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir